program 2004
23.10. 24.10. Bayerisches Staatsschauspiel München Slavná hra klasika ruského divadla v netradičně pojaté inscenaci, která s nezvyklou lehkostí podtrhuje humorné prvky textu a díky fascinujícím hereckým výkonům překvapivě vyvolává v publiku smích. Kritika hru označuje za komickou až k pláči, za slavnost divadelního umění, triumf, objev, senzaci. 25.10. Divadlo F.X.Šaldy, Liberec Nositel Ceny MAX Pět velice obyčejných obyvatelů výškového domu na sídlišti se jednoho horkého letního večera kvůli rozbitému výtahu ocitne ve spleti erotických zmatků a mimo svůj ospalý život, v pustém světě snů plném lásky, vraždy a zabíjení. 26.10. Urs Widmer Urs Widmer (1938), „specialista na hlubokomyslnou nevážnost“, renomovaný švýcarský romanopisec a dramatik, autor kultovní hry Top Dogs, na-psal román o svém otci. „Krásná, uvolněná, naší době odpovídající kniha chápajícího syna o zvláštním otci.“ 29.10. Heribert Sasse Legendární text spojený s osobou jeho spoluautora a prvního interpreta Helmuta Qualtingera odhaluje duši vídeňského „muže z lidu“. Čte známý rakouský herec a intendant, dokonale ovládající „vídeňštinu“. 30.10. Andrea Jonasson Andrea Jonasson sehrála bezpočet hlavních rolí zejména ve vídeňském Burgtheateru a v Piccolo Teatro v Miláně. Přečte verše a prózy pražských rodáků Rilkeho a Werfela za doporovodu proslulého Jess-Trio-Wien. 31.10. Burgtheater Wien Nejvýznamnější německy píšící autorka zaměřila svůj proslulý sarkasmus na celou dnešní realitu a její kořeny. Symbolem nepřekonané rakouské minulosti, ale i neochoty domýšlet důsledky lidského jednání a bezohlednosti vůči přírodě i lidem se stala vodní elektrárna v Kaprunu. Kritika radí brát razantní inscenaci jako popkoncert. 4.11. 5.11. Theater Basel Velký autor švýcarské (a evropské) literatury a divadla oslovil pronikavě svou dobu už prvním významným románem nazvaným Stiller. Skoro s detektivním napětím nastolil Frisch v románu téma identity, iniciativní basilejský soubor a režisér Lars-Ole Walburg (současně autor dramatizace) objevují v slavném díle stále aktuální témata a vypravují o nich živým jazykem divadla. 5.11. 6.11. in spe Fragment z Monteverdiho opery se stal hlavním podnětem autorského, hudebně divadelního projektu, který se snaží slova (švýcarského) básníka přenést do prostoru prostřednictvím hlasu, těla, hudby a světla. Divadlo kontemplace nad tématem emigrace a ztráty identity člověka. Koprodukce in spe, Schlachthaus Theater Bern, Clube Portugues des Artes e Ideias a PDFNJ 6.11. 7. 11. Thalia Theater Hamburg Silvestr 1969. Ernst, západoněmecký vědec a východoněmecký špion utíká se svou rodinou přes Helsinky do NDR…Žánrem špionážní krimi i perziflovaný mýtus, rodinná telenovela i manželská tragédie. Cesta do dětství i hra vzpomínek. Divadlo plné fantazie a hravosti. A také „snad nejvíc vzrušující a nejpřesnější divadelní německo-německá reflexe“. 7.11. Berliner Ensemble Podivuhodné setkání: Devadesátiletý režisér a dramatik – George Tabori, živoucí legenda evropského divadla, se na jevišti Berliner Ensemblu setkal s dvacetiletým začínajícím autorem, který v roce 1749 jako první pozvedl svou veselohrou Židé hlas proti společenským předsudkům, proti náboženské a rasové intoleranci. Vznikla něžná a hravá inscenace, v níž si dva velcí tvůrci podávají ruku přes propast staletí. Není-li uvedeno jinak, začínají všechna představení v 19.00 hodin a budou simultánně překládána. |