program 2003
1.11. 18.11., 19:00 hod., Schaubühne am Lehniner Platz Berlín „Thomas Ostermeier hledá ve své inscenaci dnešní Noru. Nora se u něho halí do modelů od Prady a do mlčení, zmítá se mezi dobrem a bezbožností, uprostřed právě zakoupeného designového nábytku posunuje aupairkou, ctiteli, dětmi a těžkou vinou tak dlouho sem a tam, až se všechno automaticky zhroutí: Barbie kouše.“ Tato sugestivní zkratka charakterizuje „Noru“ režiséra, který pražské publikum zaujal už svými inscenacemi Mayenburgovy „Tváře v ohni“ a „Disco Pigs“ Endy Walshe v roce 1999. 19.11., 19:00 hod. Hermann Beil 21.11., 19:00 hod. Hermann Beil Se značným zpožděním, ale přece jen – a to nakonec v míře možná nečekané – pronikl nesnadno uchopitelný rakouský dramatik a spisovatel na česká jeviště a do českých vydavatelství. Jeho hry vymykající se všem konvencím vešly do repertoáru českých i rakouských a německých divadel. Jeho originální, často autobiograficky zabarvené prózy najdeme už několik let na pultech knihkupectví. Ze dvou takových originálních prozaických textů bude číst ve dvou večerech Hermann Beil, těsně spjatý s Bernhardovým dílem i jako dramaturg průkopnických Peymannových inscenací. 20.11., 19:00 hod. Thalia Theater Hamburk Patos – provokace – emocionalita, hesla, jimiž lze postihnout hru i její inscenaci. Jde tu o lásku a víru, o intriku a smrt. Luisa, prostá měšťanská dívka, miluje Ferdinanda, prezidentova syna. A on miluje ji. Všechno jako by se však spiklo proti nim. Vedou strašlivý zápas – o svou víru v lásku, o Boha, o sebe. Sakralizace lásky v dnešním dezorientovaném hledání smyslu lidské existence, svatořečení profánního – Schillerova hra i dnes osvědčuje neslábnoucí brizanci. 22. 11., 19:00 hod. Münchner Kammerspiele Mnichov Jedna z nejslavnějších a nejhranějších Shakespearových tragédií byla po staletí vnímána a interpretována jak drama chorobné a ničivé žárlivosti. Moderní divadlo odkrývá ovšem v díle nové a dosud netušené vrstvy a významy. To je i případ mnichovské inscenace belgického režiséra Luka Percevala a herce Thomase Thiemeho. Oba se do paměti pražských diváků hluboce zapsali svou účastí na projektu „Do krve!“ (Schlachten!). 23. 11., 19:00 hod. Bayerisches Staatsschauspiel Mnichov Werner Fritsch postavil do středu svého románu „Cherubíni“ figuru starého, udřeného čeledína Vencla, chudáka s dětskou duší a apokalyptickým pohledem na svět. Po několika letech dal Fritsch Venclovu vyprávění, jež vyvolává obraz celého uplynulého století, podobu dramatického monologu. 25. 11. a 26.11., 20:00 hod. HaDivadlo Brno (Výherce ceny MAX) Skupinová terapie v exkluzivní firmě zabývající se „outplacementem“. Zprostředkovatelna práce, vizážisté, psychologická poradna. Někdejší špičkoví manažeři se snaží pochopit, že dostali výpověď. Hra objevená pro české publikum v druhém ročníku festivalu (1997). 27. a 28. 11., 19:00 hod. Theater Basel Basilej Prezentace nových výrobků v rámci semináře podle nejnovějších marketingových výzkumů. 28. a 29.11., 19:00 hod. schauspielhannover Hannover Medea – vášnivá milenka, manželka, cizinka, kněžka, čarodějnice, vražedkyně vlastních dětí, mstitelka. Mýtus starý 2400 let a přece stále živý. V pojetí belgického autora Toma Lanoye, autora proslulého projektu „Do krve!“ a v inscenaci jednoho z nejzajímavějších německých režisérů se přibližuje současným poměrům – vypráví o zápasu kultur, xenofobii, manželské válce, stinných stránkách globalizace, hledání kulturní identity, o moderních formách kolonizace… |